2010-11-22
22:18:41

Skrämmande...

Innan duschen så tittade jag på SVT 2 något om Jordens tillgångar och hur dessa håller på ta slut om drygt 50 år om vi inte gör något åt det. Let me tell you, Man blir riktigt skrämd att se det.
Att vi idag lever över vår tillgångar är ingen nytt, men att om drygt 50 år ligger vi riktigt risigt till det få en att rycka upp sig. Men frågan är varför dessa giriga företagare som måste bara ha nu och inte tänker på framtiden, det är ett mysterium för mig.
Jag som företagare tänker alltid på framtiden, tänker långsiktigt och inte kortsiktigt. Så om jag skulle inte kunna hålla mina företag verksamma om 50 år så är det inte vits att ha ett överhuvudtaget. ELLER?
Nästa generation blir nog mycket ARG över oss som inte bryr oss om planeten som möjliggör vår existens. Tekniskt sätt bryr vi alltså inte om oss själva, alltså bry oss tillräckligt att ha en planet att leva på mer än 50 år till.
Hur själviska är vi människor egentligen?
Jag tror inte människor generellt är själviska dock anser jag att stor företagen och politiker tror nog att de är odödliga så även om planet skadas och miljarder människor som även idag lider, kommer nog fler att lida, så berörs inte stor företag som inte har lyssnat, eller brytt sig tillräckligt inte ens om sina barnbarns framtid ligger i fara.
Jag tror att vi människor över konsumerar men risken är att vi in framtiden inte har tillräcklig med tillgångar som vi kan konsumera.
Vi kanske ska ta våran ansvar som den intelligenta arten på jorden och tänka två gånger om innan vi ta ALLTING för GIVET.
Detta kan vara värt något att tänka på.
Ciao 4 Now
XoXo CosmoChick
Kommentarer
Stefan

Visst är det hemskt. Men tyvärr kommer nog människan alltid att stå sig själv närmast, jag tror det ligger i vår natur.



Jag kan bara se till mig själv och kan ganska snabbt inse att jag inte är beredd att ge upp speciellt mycket i min nuvarande vardag.

2010-11-22 @ 22:31:41
URL: http://sp-photo.se/blogg
enya ;dd

as fin blogg , håller värkligen med om inlägget !



kolla min blogg kanske ? hppt://enyavalerieh.blogg.se

2010-11-22 @ 22:58:13
URL: http://enyavalerieh.blogg.se/
jäähh

det kan det vara

2010-11-22 @ 22:59:08
patte

Lite motsägelsefullt att blogga om detta, när blogging kräver datorer. Datorer kräver ström, och nätuppkoppling. Båda dessa är miljöförstörande. :)

2010-11-22 @ 23:04:37
william

det är så läskigt;O

2010-11-22 @ 23:05:38
URL: http://cookieboy.blogg.se/
EllenRacoon~

Makt orsakar korruption i själen tror jag lite på xD Men vi känner ju av effekterna från 50 år sedan, liksom på den tiden man inte alls var medveten om effekterna.



Det görs ju mer, det finns ju elbilar. Regeringen tar ju litet ansvar. Det lilla räknas också.



KÄLLSORTERA NU MINA VÄNNER!

2010-11-22 @ 23:05:51
URL: http://luckyracoon.blogg.se/
Chleo

läste en kommentar här uppe. konstigt att man säger att man inte tänker änra sin vardag så mycket för att jorden inte ska gå under. liksom "det kommer alltid att vara såhär men det är inte mitt problem och jag bryr mig inte". det är väl allas problem ändå??



nån annan skrev att det var motsägelsefullt att blogga när man vill vara miljövänlig. men då får man kanske vara lite extra miljövänlig på andra sätt istället om man vill ägna så mycket tid till datorn.



jag tyckr att politikerna borde ta tag i det här mer än vad de gör. mycket mer, för snart, som du skriver, så kommer inte resurserna längre att räcka till.

Och det kan man inte bara ignorera.



väldigt bra inlägg btw !!

2010-12-11 @ 21:04:08
URL: http://chleopatra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:


« Namn Kom ihåg mig?

« E-postadress: (publiceras ej)

« URL/Bloggadress